Lag is vreselijk
Als jij, net als ik, er van houdt om af en toe een online game te spelen, dan deel jij waarschijnlijk ook mijn frustraties. Of je nou een shooter als Call of Duty, of een MOBA als League of Legends speelt, het is vreselijk om "lag" te hebben. Kort gezegd is lag een hapering in de internetverbinding waardoor bepaalde interacties niet direct door worden gevoerd. Zo heb je dus een vertraging tussen het moment waarop jij een knop indrukt, en het moment waarbij de corresponderende actie in het spel wordt uitgevoerd. In competitieve spellen zoals de eerder genoemde Call of Duty en League of Legends kan zo'n vertraging ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld dood gaat zonder dat je controle over jouw poppetje hebt. Ik hoef jou waarschijnlijk niet te vertellen hoe ontzettend frustrerend dat is. Maar hoe komt zoiets nou?
De invloed van downloadsnelheid
Veel mensen denken dat als de snelheid van jouw internet sneller is, dat de lag dan minder vaak voorkomt. Hier is wat voor te zeggen, maar waarschijnlijk niet om de reden die zij in gedachten hebben. In principe gebruiken bijna alle online games zeer weinig data. Alle animaties en grafische delen zoals textures zijn in principe al "client-side" geladen. Hiermee wordt bedoeld dat al die informatie al op jouw PC of console staat. Alle data die naar de servers verstuurd wordt bestaat doorgaans enkel uit tekst, die vervolgens de client aanstuurt. Zo maakt het dus in principe dus niet zoveel uit wat jouw downloadsnelheid is, al kan het zo zijn dat de lag wel toeneemt als het internet maximaal belast wordt. Mocht je te makkelijk jouw maximale downloadsnelheid bereiken, dan wil je wellicht verschillende abonnementen met internet vergelijken.
Wat is ping dan?
Wat wél belangrijk is voor gamen, en met name om weinig lag te hebben, is goede ping. Je ziet jouw ping vaak weergegeven worden bij online games, maar je vraagt je misschien af wat dat precies is. Jouw ping is een grootheid, uitgedrukt in de eenheid milliseconde, die aanduidt hoe lang het duurt om informatie te versturen en te ontvangen. Het staat dus direct in relatie tot de mate van vertraging bij het spelen van online games. Hoe hoger de ping, hoe langer het duurt voordat jouw input wordt omgezet in een actie in-game. Er zijn veel factoren die hier invloed op hebben, maar de belangrijkste factor is toch wel de afstand tot de relvante server. Zeker als je dus iets als een VPN gebruikt is het zaak om de locatie van de servers eens na te kijken. Over het algemeen is een ping van 50 ms of minder prima, en je zal weinig verschil merken tussen vijf of 50 ping.