Blog

Een defecte mobiele telefoon

Niemand wil natuurlijk een barst in z’n telefoonscherm, kapotte batterij of microfoon, maar helaas komt dit veel voor en heeft iedereen hier weleens mee te maken gehad. Dit gebeurd veelal bij wat oudere telefoons, maar niet iedereen heeft altijd geld voor een nieuwe. In deze blog ga ik het hebben over tips waarop gelet kan worden bij het repareren van je mobiele telefoon. 

Garantie of verzekering

Er zijn bepaalde garantievoorwaarden als het aankomt op interne gebreken aan de mobiele telefoon. Gaat bijvoorbeeld de microfoon zomaar kapot, dan ligt de fout vaak niet bij de gebruiker en heb je een grote kans dat dit binnen de garantievoorwaarden valt. Wanneer dit het geval is heb je recht op kosteloze reparatie of vervanging door de fabrikant. Bij een kapot scherm door een val of ander ongeluk ligt dit helaas wat anders en is het vaak de fout van de gebruiker. In dit geval kun je kijken naar je verzekering en met een beetje geluk vallen ook deze kosten binnen het pakket. De enigste kosten die dan overblijven zijn de kosten van het eigen risico. 

Wat kan er allemaal gerepareerd worden? 

Er valt vrij veel te repareren aan een mobiele telefoon. Ten eerste het scherm. Zit er een barst in of reageert het touchscreen niet helemaal meer naar behoren? Dan kan dit in de meeste gevallen vervangen worden met een telefoonscherm reparatie. Hierbij wordt het schermpaneel, touchscreen en de beschermlaag vervangen door een geheel nieuw scherm. De camera is een veelgebruikt onderdeel van een telefoon en het is dan ook vervelend als deze kapot gaat. Geen Snapchats of leuke vakantiefoto’s meer. Een kapotte camera kan gelukkig in veel gevallen vervangen worden en duurt de reparatie ook geen weken. Bij de wat oudere apparaten is de batterij vaak een kwetsbaar onderdeel. De procenten vliegen vaak naar beneden. De oplossing voor een mobiele telefoon met open achterkant is simpel – koop een nieuwe batterij en vervang de oude. Bij de nieuwste modellen is dit vaak een ander verhaal en is het niet zo simpel als het kopen van een nieuwe batterij. Deze batterij kun je echter gewoon laten vervangen voor een nieuwe bij de plaatselijke gsm-winkel. 

Er zijn nog vele andere onderdelen van een mobiele telefoon die gerepareerd kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan een microfoon of de homebutton. Neem allereerst contact op met de verzekering of kijk naar de garantievoorwaarden en onderneem dan vervolgstappen voor het repareren van het defecte onderdeel. Bet 

Geef een reactie